banner.gif (5067 bytes) Stroje

Domů Mapa tratě Stroje Diesely Z historie Jízdy 2002 100 let Náklady Oprava mostu 2004 Příspěvky Mapa webu Odkazy

Když se jednalo o postavení dráhy, přišel Křižík s jednoduchým a šikovným řešením. Již tehdy přesně odhadl možnosti a ambice lokální dráhy. Do traťové služby zařadil lehké vozy s výkonem, který cca 60 let naprosto vyhovoval potřebám osobní a smíšené dopravy. Mavíc s minimálními nároky na údržbu a dobře dimenzované.

V létech padesátých přibyly na dráhu lokomotivy odvozené od úspěšných bobin. Opět zvítězila lehká konstrukce a prostor, který "zbyl", byl výhodně využit jako zavazadlový.

Proč byly nasazeny na trať v létech sedmdesátých těžké posunovací žehličky, i když bez balastu jako E426.0 je celkem nasnadě, když si vše dáme do souvislosti s budováním překladišť na letecký benzin. Momentálně, i když provoz letiště byl zastaven, těžko lze očekávat, že by ČD pořídily hospodárné vozy, které by navázaly na úspěšně započatou tradici vozů Křižíkových...

Omlouvám se za převzetí citace: "Protože M.400.001 byl v lepším stavu a u řidičů oblíbenější než M400.003, došlo k přečíslování...". Situace se měla tak: Používání motorových vozů M400 ke splnění úkolů socialistické společnosti (rozuměj - zásobování vojenského letiště za každou cenu) nezůstalo bez následků. M400.003 měla po střetu s cisternou rozbitý předek a M400.001 spálené motory. Do Vrůtek (železniční dílny) se odvezli 2 poškozené stroje a zpět se přivezl 1 pojízdný. Stroj obdržel inventární číslo stroje, ze kterého byla použita vozová skříň - t.j. M400.001. (pramen: vzpomínky pana J.Kolibíka, strojvůdce v.v.)

     
 
em400b_small.jpg (2058 bytes)
40.001 výr.1903 Křižík, vozová část Ringhoffer od r. 1925 M400.001
40.002 výr.1903 od r. 1925 M400.002
k02.jpg (29022 bytes)
40.003 výr.1905 Křižík, vozová část Ringhoffer od r. 1925 M400.003
m400004.jpg (54316 bytes)
40.004 výr.1908 Křižík, vozová část Ringhoffer od r. 1925 M400.004
BCH990815M.jpg (16673 bytes) III. třída
M400.001 2 oddíly 30 míst elektrické vytápění
M400.002
M400.003 2 oddíly 48 míst
M400.004
BCH990815N.jpg (17986 bytes) II.třída
M400.001 2 oddíly 10 míst elektrické vytápění
M400.002
M400.003 1 oddíl 8 míst
M400.004
BCH990815F.jpg (53119 bytes) Oddíl vlakvedoucího.
BCH990815O.jpg (39785 bytes) Něco pro železniční modeláře: detail podvozku. Nesmírně subtilní práce, ale vydržela. Byla dimenzována správně.
BCH990815I.jpg (30922 bytes) Řídící stanoviště M400.001. Kontrolér je po rekonstrukci, provenience Škoda. Podobnost s kontrolérem pražských tramvají není náhodná. Měřáky musely být  nahrazeny, aby vůz vůbec mohl vyjet na trať. Brzdiče odpovídají současnosti.

Dvě kola: pravé je ruční brzda, levé je ovládání kontroléru. Půlotočka kola odpovídá jednomu stupni kontroléru - jízdní stupně i brzdící stupně.

Registrační rychloměr je původní.

BCH00722L.jpg (40640 bytes) Stykače jízdních stupňů. Foceno 22.7.2000.
Pro zajímavost: Po roce 1938 mají stejnou elektrickou výzbroj stroje E400.001, E400.002, E400.003 a později též E410.001 a vyšebrodské E411.0
BCH00722G.jpg (39734 bytes) Další zajímavý záběr ze dne 22.7.2000:
Rozjezdové odporníky E400.001
Rok 1931 - rekonstrukce M400.001 a M400.002. Byly vybaveny motory 55kW a dimenzovány na napětí 1500 V. Prozatím dosazeny pantografy pro vedení 2x700V.
Rok 1938 - změna trakčního vedení na 1x1500V ss. Rekonstruován i M400.003, čtvrtý vůz přestavěn na přípojný.
29.dubna 1941 - úředně vyzkoušen a dodán M410.001. Byl delší než dosavadní vozy (15 m) a skříň byla oplechována. Podvozky, motory a elektrická výzbroj shodná s rekonstruovanými vozy.
Vůz nahrazuje M400.004 - vyhořelý počátkem okupace.
Vůz byl vyřazen a sešrotován v roce 1973 - poté, co se zůčastnil oslav 70 let dráhy.
bch990911g.jpg (64210 bytes) Rok výroby 1956, Škoda. Výkon 440kW hodinových, nebo 360kW trvale.
E422.001 a 002 byly přiděleny do Bechyně, 003 a 004 do Vyšího brodu.
E422.001 zde pod novým číslem 100.001
BCH990815H.jpg (24913 bytes) Řídící stanoviště bobiny. Na první pojhled stejné jako u její větších sester E499.0 nebo E499.1. Jízdní i brzdící stupně se řadí otáčením "volantu".
1962 - na pražských spojkách je přepnuta polarita a napětí na 3000V. Na trať Tábor - Bechyně jsou předisponovány E424.0, E436.002, E436.004 a E466.101. Posledně jmenovaná "selhala při zkušebních jízdách" a byla zrušena. E436.004 přišla během provozu o jeden trakční motor, v r.1973 byla převedena do NTM a pokud je mi známo, jezdila o třech motorech do oslav roku 2003. Na oslavy prošla opět velkými opravami a má všechny 4 motory opět v pořádku - akorát během oslav zase došlo k poškození ložiska...
E436.004 se objevila v čele nostalgických vlaků v létě 2002. Obrázky z jízd i ty s detaily lokomotivy viz stránka Jízdy 2002.
e423001.jpg (49640 bytes) I když konečnou lokomotiv E423.0 byla trať Rybník-Lipno, zde je pěkný dokument E423.001 na bechyňském mostě. E423.001 se zůčastnila oslav 100 let zahájení provozu a fotky z jejího účinkování naleznete na stránce Adamovka.
BCH00012901.jpg (35838 bytes)  Rok 1973 - na dráhu dodány E.426.001-003. Lokomotiva je odvozená od řady E.458 - bez balastu. Bez velkých úprav elektrické výzbroje celkem spolehlivě pracuje i při polovičním napětí.
Na obrázku 113.001 (ex E.426.001) v Táboře před původní Křižíkovou remízou.
Foto 29.1.2000 S.K.
Dodávky E.426 znamenaly vyřazení starších řad a elektrických motorových vozů. Na trati zůstávají pouze "malé Bobiny" (E.422.0) a "žehličky" (E.426.0). M400.001 se stěhuje do NTM.
Foto 113.002 dne 29.1.2000 S.K. (Pozn. 113..003 je právě na opravě).
113.003 v Bechyni dne 9.5.1999
Foto S.K.