100 let

Elinka Adamovka ČKD Pára Elektriky Depo Tábor

21.června 2003 dovršila bechyňka 100 let své existence. K tomuto výročí připravili jednak České dráhy jednak  města a obce ležící na trati oslavy, které můžeme bez nadsázky nazvat velkolepé. Nejenom výstava lokomotiv ve svátečních nátěrech, ale také doprovodné akce, trvající až do večera, jízdy zvláštních vlaků sahající za hranice regionu a návštěva různých osobností, činovníku a papalášů daly těmto oslavám ten pravý "glanc". Na výše uvedených hyperlincích se pokusím přiblížit atmosféru těchto oslav.

Během existence stránek "Bechyňky" jsem byl několikráte dotazován, proč na těchto stránkách neuvádím více o historii a vzniku této pozoruhodné dráhy. Po pravdě, necítil jsem se povolán na sepsání kompilace z dostupných materiálů - a ty si můžete konec konců přečíst sami. Už jenom formulace: "jedna z prvních drah ve střední Evropě" vyvolala několik bouřlivých reakcí. Moje opatrnost však byla na místě: Bechyňka byla první v Rakousku (ano, v Rakousku - zatím nehodlám tvrdit, že v Rakousku-Uhersku. On profesor Kandó, který prováděl pokusy se soustavou 25kV/50Hz mezi válkami (!) taky nespadl z nebe...)
V červenci 2003 se mi podařilo získat velice zajímavý materiál: Co předcházelo stavbě Bechyňky a jak byla stavěna, popisuje sám Křižík v publikaci Elektrický pohon na železnicích s podtitulem Místní dráha z Tábora do Bechyně. K materiálu se dostanete kliknutím na hyperlink
Křižík 1903. Dejme tedy slovo tomu nejpovolanějšímu...