Proto >>dospěl zemský výbor k přesvědčení, že jest nutno učiniti pokus
se zavedením jiného pohonu na místě drahého a poměrům na místních drahách
nevyhovujícího pohonu parního.<<
Detailní projekty na železnice parní: Rumburk-Mikulášovice, Svojšín-Bor,
Tábor-Bechyně byly přepracovány, nové projekty pro elektrický pohon
zhotoveny a mimo to inženýři železničního oddělení na cesty vysláni,
aby studovali zařízení a provozování tamních drah elektrických a aby se
informovali o výsledku pokusu, jež král. virtemberské státní dráhy tehdáž
činily s motorovými vozy benzinovými; i také řiditel železničního oddělení
vykonal informační cestu po Virtembersku a Švýcarsku.
Projekty elektrických drah z předu uvedené bylo prokázáno, že elektrický
pohon byl by výhodným a na tratích Svojšín-Bor a Tábor-Bechyně, kdežto
na trati Rumburk-Mikulášovice byl puštěn se zřetele, avšak c. k.
ministerstvo železnic nepřistoupilo k návrhu zemského výboru na zavedení
pohonu elektrického pro dráhu Svojšín-Bor, pročež i tato trať pro pohon
parní se postaví, a toliko ve příčině elektrického pohonu na místní dráze
Tábor-Bcchyné vyslovilo zásadní souhlas přípisem ze dne 29. prosince 1900
čís. 56.041/2 (zd. čís. 40 z r. 1901) a zahájeno pak jednání o koncessi;
když pak překážka, jež dle názoru c. k. ministerstva železnic ve smyslu
čl. XVI. zák. ze dne 31. prosince 1894 ř. z. z r. 1895 čís. 2. koncessování
této elektrické dráhy jakožto dráhy místní vadila, předlohou o místních
drahách pro rok 1901 (čl. XXII.), kterou obě sněmovny říšské rady schválily,
odstraněna byla, provedla se politická pochozí komise koncem května 1901 a
udělen výnosem ddto ve Vídni dne 4. září 1901 č. 32.989,3 stavební
konsens a za nedlouho na to koncesse.
Mezi tím časem, co všecko jednání toto se dálo, zabývala se firma Fr. Křižík
studiemi a projekty i rozpočty na elektrický pohon pro dráhy místní Svatoňovice-Úpice,
Doudleby-Vamberk, Klatovy-Plánice, Bohdaneč-Rosice, Stará Paka-Sudoměř, Benátky-Lysá,
Polná-Stoky, Jáchymov-Ostrov, Dobruška-Opočno, Posloloprty-Louny, Třeboň-Lišov-Budějovice,
Dvořiště Horní-Vyšší Brod-Lučovice-Lippen v Čechách, pak Luhačovice-Uher.
Hradiště, Prostějov -Přerov, Opatovice-Boskovice, Přerov-Hostýn na Moravě,
a některé z těchto projektů jsou tak dalece provedeny, že v nejbližší
době k zadání jich bude lze přistoupiti, mezi nimiž vzhledem na své
elektrické zařízení zvláště zajímavým jest projekt dráhy Dvořiště
Horní -Vyšší Brod-Lučovice-Lippen, který jest totožným s původním
projektem z Cartlí přes Vyšší Brod a Lučovice a kde za sílu pohonnou pro
výrobu elektřiny bude použito síly vodní.
V dubnu r. 1902 bylo přikročeno ku stavbě i zadány práce stavební na trati
firmě J.Kubíček a spol., stavba budovy centrály v Táboře V. Tieblovi, městskému
staviteli v Táboře, dodávka strojních a elektrických zařízení, elektrická
výzbroj vagónů i trati firmě Fr. Křižík a dodávka žel. konstrukcí mostů
firmě bratří Prášilů, dodávka vagónů firmě F. Ringhoffer, a zemský výbor
ustanovil lhůtu ku provedení řečených dodávek a prací do 1. června 1903.
Všechny firmy byly s pracemi svými v čas hotovy a právě o svatodušní pondělí,
dne 1. června 1903, ledy pět let po prvém jednání v družstvu o elektrickém
pohonu, vyjel první motorový vůz na trať, aby konal jízdy na zkoušku.
Když pak komise na vyzkoušení zařízení strojních a elektrických na dny
8. a 9. června 1903 ustanovená všecka zařízení tato bedlivě prozkoumavši
a jízdy opětně s plným zatížením motorového vozu, lokomotivu parní
zastupujícího, v největších stoupáních a sklonech vykonavši dne 9. června
1903 protokolárně prohlásila, že zařízení popsaná jsou takového spůsobu,
že pravidelná, nerušená a bezpečná doprava jest zaručena, a když následkem
všech těch zkoušek a měření zástupce c. k. generální inspekce rak. drah
prohlásil, že vzhledem na příznivý výsledek zkoušek s oběma motorovými
vozy typu BCDa proti použití jichž při dopravě na dráze místní z Tábora
do Bechyně žádné námitky není, — bylo (dne 10. června 1903 provedeno předepsané
vyzkoušení mostu s výsledkem příznivým, načež na den 10. června 1903
ustanovena předběžná revise a na den 19. června téhož roku
technicko-policejní komise, jíž dne 21. června následovalo zahájení
pravidelné dopravy.
|