Proto >>dospěl zemský výbor k přesvědčení, že jest nutno učiniti pokus se zavedením jiného pohonu na místě drahého a poměrům na místních drahách nevyhovujícího pohonu parního.<<

Detailní projekty na železnice parní: Rumburk-Mikulášovice, Svojšín-Bor, Tábor-Bechyně byly přepracovány, nové projekty pro elektrický pohon zhotoveny a mimo to inženýři železničního oddělení na cesty vysláni, aby studovali zařízení a provozování tamních drah elektrických a aby se informovali o výsledku pokusu, jež král. virtemberské státní dráhy tehdáž činily s motorovými vozy benzinovými; i také řiditel železničního oddělení vykonal informační cestu po Virtembersku a Švýcarsku.

Projekty elektrických drah z předu uvedené bylo prokázáno, že elektrický pohon byl by výhodným a na tratích Svojšín-Bor a Tábor-Bechyně, kdežto na trati Rumburk-Mikulášovice byl puštěn se zřetele, avšak c. k. ministerstvo železnic nepřistoupilo k návrhu zemského výboru na zavedení pohonu elektrického pro dráhu Svojšín-Bor, pročež i tato trať pro pohon parní se postaví, a toliko ve příčině elektrického pohonu na místní dráze Tábor-Bcchyné vyslovilo zásadní souhlas přípisem ze dne 29. prosince 1900 čís. 56.041/2 (zd. čís. 40 z r. 1901) a zahájeno pak jednání o koncessi; když pak překážka, jež dle názoru c. k. ministerstva železnic ve smyslu čl. XVI. zák. ze dne 31. prosince 1894 ř. z. z r. 1895 čís. 2. koncessování této elektrické dráhy jakožto dráhy místní vadila, předlohou o místních drahách pro rok 1901 (čl. XXII.), kterou obě sněmovny říšské rady schválily, odstraněna byla, provedla se politická pochozí komise koncem května 1901 a udělen výnosem ddto ve Vídni dne 4. září 1901 č. 32.989,3 stavební konsens a za nedlouho na to koncesse.

Mezi tím časem, co všecko jednání toto se dálo, zabývala se firma Fr. Křižík studiemi a projekty i rozpočty na elektrický pohon pro dráhy místní Svatoňovice-Úpice, Doudleby-Vamberk, Klatovy-Plánice, Bohdaneč-Rosice, Stará Paka-Sudoměř, Benátky-Lysá, Polná-Stoky, Jáchymov-Ostrov, Dobruška-Opočno, Posloloprty-Louny, Třeboň-Lišov-Budějovice, Dvořiště Horní-Vyšší Brod-Lučovice-Lippen v Čechách, pak Luhačovice-Uher. Hradiště, Prostějov -Přerov, Opatovice-Boskovice, Přerov-Hostýn na Moravě, a některé z těchto projektů jsou tak dalece provedeny, že v nejbližší době k zadání jich bude lze přistoupiti, mezi nimiž vzhledem na své elektrické zařízení zvláště zajímavým jest projekt dráhy Dvořiště Horní -Vyšší Brod-Lučovice-Lippen, který jest totožným s původním projektem z Cartlí přes Vyšší Brod a Lučovice a kde za sílu pohonnou pro výrobu elektřiny bude použito síly vodní.

V dubnu r. 1902 bylo přikročeno ku stavbě i zadány práce stavební na trati firmě J.Kubíček a spol., stavba budovy centrály v Táboře V. Tieblovi, městskému staviteli v Táboře, dodávka strojních a elektrických zařízení, elektrická výzbroj vagónů i trati firmě Fr. Křižík a dodávka žel. konstrukcí mostů firmě bratří Prášilů, dodávka vagónů firmě F. Ringhoffer, a zemský výbor ustanovil lhůtu ku provedení řečených dodávek a prací do 1. června 1903. Všechny firmy byly s pracemi svými v čas hotovy a právě o svatodušní pondělí, dne 1. června 1903, ledy pět let po prvém jednání v družstvu o elektrickém pohonu, vyjel první motorový vůz na trať, aby konal jízdy na zkoušku.

Když pak komise na vyzkoušení zařízení strojních a elektrických na dny 8. a 9. června 1903 ustanovená všecka zařízení tato bedlivě prozkoumavši a jízdy opětně s plným zatížením motorového vozu, lokomotivu parní zastupujícího, v největších stoupáních a sklonech vykonavši dne 9. června 1903 protokolárně prohlásila, že zařízení popsaná jsou takového spůsobu, že pravidelná, nerušená a bezpečná doprava jest zaručena, a když následkem všech těch zkoušek a měření zástupce c. k. generální inspekce rak. drah prohlásil, že vzhledem na příznivý výsledek zkoušek s oběma motorovými vozy typu BCDa proti použití jichž při dopravě na dráze místní z Tábora do Bechyně žádné námitky není, — bylo (dne 10. června 1903 provedeno předepsané vyzkoušení mostu s výsledkem příznivým, načež na den 10. června 1903 ustanovena předběžná revise a na den 19. června téhož roku technicko-policejní komise, jíž dne 21. června následovalo zahájení pravidelné dopravy.

6