ÚVOD.

Vidíme denně, že všechen organický život jak rostlin, tak zvířat, se zakládá na pohybu hmoty, na změně místa oněch živných látek, kterých organický život k ukojení svému vyžaduje a vidíme také, že vývoj jest všude tím čilejší a zdárnější, čím snadněji, pravidelněji a rychleji pohyb hmoty se děje.

Stejně jako organický život spočívá i duchovné žití rozumných bytostí na pohybu a výměně duševních představ a poznatků od jedince k jedinci, na výměně sdělení názoru od osoby k osobě a čím živější jest tato výměna myšlének, čím častěji, snadněji a správněji se děje, tím lépe vyvíjí se a prospívá duševní život.

Přeneseme-li to na kulturní život národů, dospějeme brzy k poznání, že čím snadněji a čím lépe pohyb hmoty z místa na místo se děje, čím rychleji a dokonaleji výměna duševních sděleni od osoby k osobě se provádí, že tím vyvinutějším se jeví život kulturní, značiť to zkrátka, že rychlost, snadnost a pravidelnost dopravy i hmot i myšlenek za jakési měřítko kulturního života v národě sloužiti může nebo jinými slovy: ten národ pokládati sluší za nejvyspělejší hospodářsky i kulturně, který má nejlepší dopravní prostředky a je nejrozsáhlejší měrou používá.

Všecko spěje v nové době k tomu, aby se rychleji pracovalo, rychleji psalo a sdělovalo i rychleji jezdilo. Když zaveden byl telegraf, byla působnost tohoto vynálezu na vrch vší slávy velebena a neprošlo ani století, již nevděčnému lidstvu nestačí rychlost telegrafu, již vynalézá se telefon a téměř současné s ním objevují se zprávy o telegrafii bez drátu na transoceánské vzdálenosti.

Jak dávno tomu, co sestrojena byla první parní lokomotiva železniční, zavedeny  zrychlené osobní vlaky, pak rychlíky, expressní a bleskové vlaky s rychlostí až 100 km za hodinu a již zase ani to nestačí: stavíť se již lokomotivy pro jízdu s rychlostí 150 km za hodinu a dějí se v Německu pokusy s elektrickým pohonem, pomocí kteréhož by vlaky s rychlosti 200 km za l hod. dopravovány byly, což znamená, že takový rychlovlak uraziti má za sekundu 55 metrů, což jest rychlostí při nejmenším dvojnásob, ne-li trojnásob větší našich rychlíků.

Elektrický proud dosud k výkonům pro nejnižší druh drobných, podružných drah, pro městské dráhy (tramwaye) jen asi 3 desítiletí používaný, povolává se tím k nejvyšším úkolům při dopravnictví, aby hlavní železnice s nejvyšší rychlosti jízdy poháněl a mezi světovými městy rychlé spojení sprostředkoval.

My v Rakousku a v Čechách držíme se posud ve skromnějších mezích výkonnosti; majíce dosti velkou síť místních drah na základě zákona ze dne 17. pros. 1892 zemí garanto-

3