ÚVOD.
Vidíme denně, že všechen organický život jak rostlin, tak zvířat, se
zakládá na pohybu hmoty, na změně místa oněch živných látek, kterých
organický život k ukojení svému vyžaduje a vidíme také, že vývoj jest všude
tím čilejší a zdárnější, čím snadněji, pravidelněji a rychleji pohyb
hmoty se děje.
Stejně jako organický život spočívá i duchovné žití rozumných bytostí
na pohybu a výměně duševních představ a poznatků od jedince k jedinci, na
výměně sdělení názoru od osoby k osobě a čím živější jest tato výměna
myšlének, čím častěji, snadněji a správněji se děje, tím lépe vyvíjí
se a prospívá duševní život.
Přeneseme-li to na kulturní život národů, dospějeme brzy k poznání, že
čím snadněji a čím lépe pohyb hmoty z místa na místo se děje, čím
rychleji a dokonaleji výměna duševních sděleni od osoby k osobě se provádí,
že tím vyvinutějším se jeví život kulturní, značiť to zkrátka, že
rychlost, snadnost a pravidelnost dopravy i hmot i myšlenek za jakési měřítko
kulturního života v národě sloužiti může nebo jinými slovy: ten národ
pokládati sluší za nejvyspělejší hospodářsky i kulturně, který má
nejlepší dopravní prostředky a je nejrozsáhlejší měrou používá.
Všecko spěje v nové době k tomu, aby se rychleji pracovalo, rychleji psalo a
sdělovalo i rychleji jezdilo. Když zaveden byl telegraf, byla působnost
tohoto vynálezu na vrch vší slávy velebena a neprošlo ani století, již
nevděčnému lidstvu nestačí rychlost telegrafu, již vynalézá se telefon a
téměř současné s ním objevují se zprávy o telegrafii bez drátu na
transoceánské vzdálenosti.
Jak dávno tomu, co sestrojena byla první parní lokomotiva železniční,
zavedeny zrychlené osobní vlaky, pak rychlíky, expressní a bleskové
vlaky s rychlostí až 100 km za hodinu a již zase ani to nestačí: stavíť
se již lokomotivy pro jízdu s rychlostí 150 km za hodinu a dějí se v Německu
pokusy s elektrickým pohonem, pomocí kteréhož by vlaky s rychlosti 200 km za
l hod. dopravovány byly, což znamená, že takový rychlovlak uraziti má za
sekundu 55 metrů, což jest rychlostí při nejmenším dvojnásob, ne-li trojnásob
větší našich rychlíků.
Elektrický proud dosud k výkonům pro nejnižší druh drobných, podružných
drah, pro městské dráhy (tramwaye) jen asi 3 desítiletí používaný, povolává
se tím k nejvyšším úkolům při dopravnictví, aby hlavní železnice s
nejvyšší rychlosti jízdy poháněl a mezi světovými městy rychlé spojení
sprostředkoval.
My v Rakousku a v Čechách držíme se posud ve skromnějších mezích výkonnosti;
majíce dosti velkou síť místních drah na základě zákona ze dne 17. pros.
1892 zemí garanto-
|