Lidský faktor a elektrifikace
K tematice počátků elektrifikace se pojí několik článků v časopisu Dráha 6/2003,
které doporučuji čtenářově pozornosti. Nicméně jak několik vět v
článcích, tak údaje v této stati Křižíkově mě utvrzují v myšlence,
že za poněkud krkolomným řešením trolejového napájení a některých
dalších technických fines nestála ani tolik nízká úroveň
elektrotechnických technologií (izolačních materiálů, spínačů
...) ale setrvačnost v myšlení lidí a nedůvěra k novým myšlenkám.
Viz strana 11, kde Křižík pojednává o velikosti napětí 700 vs. 1400
V. Stačil pouze technický krůček, ale trvalo to 22 let a jednu válku,
než se, nyní už ČSD, rozhodly pro zavedení napětí 1500V ss. V té době
už ale začínala elektrizace v sousedním Prusku soustavou 15kV 162/3
Hz! A přitom již Křižík navrhoval pro dráhu Tábor - Ml.Vožice
soustavu 2x1400V... Trochu archaicky působí i představa uváznutí
elektrického vozu následkem špatného kontaktu s kolejemi, resp. možného
úrazu el. proudem osob vystupujících/nastupujících z vozu takto uvízlého.
Zejména dnes, při běžném používání proudové soustavy 25kV/50 Hz! Přes
tyto poznámky obdivuji Křižíkův podnikatelský důmysl, který nejen
neomylně rozeznal slabiny ekonomiky provozu lokálních drah, ale současně
navrhl i jejich řešení, princip kterého platí dodnes. Je velikou škodou,
že modernější vůz bechyňky, EM410, byl v roce 1973 zlikvidován a do dnešní doby nemá důstojného
nástupce. Jezdit po lokálce se soupravou o hmotnosti cca 140 tun a zejména
po zrušení smíšených vlaků může pouze špatný hospodář. Želbohu,
Křižíkova vize elektrifikovaných lokálních drah se nenaplnila, pozdější
vývoj se ubíral spíše směrem elektrifikace hlavních tahů, které si
již bez "měděné pavučiny" ani neumíme představit. Představa
sítě lokálních drah s provozem lehkých elektrických vozů nebo
souprav působí i dnes docela futuristicky a byla by snem mnoha ekonomů.
Ovšem, přestavba drah, stavěných klasickým způsobem, na elektrický
provoz by asi nebyla ekonomická. Bechyňka zůstala jednou z mála
elektrifikovaných lokálních tratí. Do dalšího století ji přeji, a
vy jistě též, mnoho úspěchů! V Bechyni, 26.VII.2003
S. Káldy
s.k(at)tiscali.cz
|