Lidský faktor a elektrifikace

 K tematice počátků elektrifikace se pojí několik článků v časopisu Dráha 6/2003, které doporučuji čtenářově pozornosti. Nicméně jak několik vět v článcích, tak údaje v této stati Křižíkově mě utvrzují v myšlence, že za poněkud krkolomným řešením trolejového napájení a některých dalších technických fines nestála ani tolik nízká úroveň elektrotechnických technologií (izolačních materiálů, spínačů ...) ale setrvačnost v myšlení lidí a nedůvěra k novým myšlenkám. Viz strana 11, kde Křižík pojednává o velikosti napětí 700 vs. 1400 V. Stačil pouze technický krůček, ale trvalo to 22 let a jednu válku, než se, nyní už ČSD, rozhodly pro zavedení napětí 1500V ss. V té době už ale začínala elektrizace v sousedním Prusku soustavou 15kV 162/3 Hz!  A přitom již Křižík navrhoval pro dráhu Tábor - Ml.Vožice soustavu 2x1400V...

 Trochu archaicky působí i představa uváznutí elektrického vozu následkem špatného kontaktu s kolejemi, resp. možného úrazu el. proudem osob vystupujících/nastupujících z vozu takto uvízlého. Zejména dnes, při běžném používání proudové soustavy 25kV/50 Hz!

 Přes tyto poznámky obdivuji Křižíkův podnikatelský důmysl, který nejen neomylně rozeznal slabiny ekonomiky provozu lokálních drah, ale současně navrhl i jejich řešení, princip kterého platí dodnes. Je velikou škodou, že modernější vůz bechyňky, EM410,  byl v roce 1973 zlikvidován a do dnešní doby nemá důstojného nástupce. Jezdit po lokálce se soupravou o hmotnosti cca 140 tun a zejména po zrušení smíšených vlaků může pouze špatný hospodář.

 Želbohu, Křižíkova vize elektrifikovaných lokálních drah se nenaplnila, pozdější vývoj se ubíral spíše směrem elektrifikace hlavních tahů, které si již bez "měděné pavučiny" ani neumíme představit. Představa sítě lokálních drah s provozem lehkých elektrických vozů nebo souprav působí i dnes docela futuristicky a byla by snem mnoha ekonomů. Ovšem, přestavba drah, stavěných klasickým způsobem, na elektrický provoz by asi nebyla ekonomická. Bechyňka zůstala jednou z mála elektrifikovaných lokálních tratí. Do dalšího století ji přeji, a vy jistě též, mnoho úspěchů!

V Bechyni, 26.VII.2003
S. Káldy
s.k(at)tiscali.cz

17