Martin Boháč

Září 2020 Listopad 2005 Tomáš Hartman Martin Boháč JIKA Manipulák

Text a foto: Martin Boháč

Rozhodl jsem se Vám poslat některá doplnění, týkající se zejména nasazování motorových lokomotiv na této trati: jednak si někdy z roku 1986 - 7 pamatuji, že při jízdě vlakem na Bechyni jsem na předávacím kolejišti vlečky na letiště u Sudoměřic (odbočka Dolina) viděl posunovat s vozy Facc dokonce zamračenou (!), tehdy probíhala asi poslední oprava této vlečky. Na této vlečce by se kromě Matyldy měla nacházet i "rosnička" T 334 (samozřejmě khaki), jednou jsem jí myslím i viděl.

     
 
Bch92le2.jpg (37319 bytes) Na vlečce keramika se do začátku let devadesátých nacházela i jedna oranžová východoněmecká V60, podle mě ale nikdy moc do provozu nezasáhla zhruba v letech 92 - 93 byla prodána (nevím kam). Vlastním jedno foto již odstavené v kopřivách na samém konci této vlečky.
 
     

        Nejzajímavější kapitolou jsou ovšem přípřeže "kocourů" (tedy vlastně "čmeláků") na pravidelné vlaky. Poprvé jsem tento úkaz pozoroval v září 1988, kdy v Táboře probíhaly oslavy 100 let depa. Při této příležitosti byla uspořádána výstava lokomotiv, na které samozřejmě figurovala i "bobinka" a  jedna "žehlička" (myslím že 001), takže v provozu zůstaly pouze dvě žehličky. No ale zrovna v sobotu byl nával nákladní zátěže, takže na polední dvojici vlaků 28490 (byl to ovšem manipulák, s přepravou cestujících jenom v sobotu, odj. Tá 12.25, Bech 13.31) /28409 (B. 14.26 - T. 15.32) musel být nasazen přípřežní stroj. Jelikož ale další  "elektrika" nezbývala, byl nasazen právě kocour (742.44x). Oba vlaky čítaly zhruba 10 nákladních vozů + 2x Bix (dokonce jeden byl asi BixPost).
        Ovšem zhruba od roku 1995 byl v pracovnní dny pravidelně na vlak 88440 v úseku Tábor - Slapy, později až do Malšic nasazován přípřežní stroj, z důvodu slabého napájení opět "kocour". Je možné, že toto nasazování trvá  stále, nemám to však již ověřeno. V roce 1997, konkrétně 18. června jsem měl možnost se povozit na noční na této trati s panem strojvedoucím Kolibíkem (bohužel dnes již v důchodu).

     
 
Směna probíhala takto: Zhruba v 18:30 konečně vyjel z depa se strojem 742.265, mezitím se četě okolo 113.003 podařilo sestavit manipulák (cca 10 vozů + hytlák), takže jsme s kocourem najeli na přípřež (mimochodem - v SJŘ byl uváděn postrk, což je nesmysl, neboť na Bechyňce jsou postrky samozřejmě zakázány).
Díky složitému posunu se nám ale nepodařilo vyjet načas (cca 19:00), takže muselo být přeloženo křižování s vlakem 28417 z Malšic do Slap.
To ovšem znamenalo, že "kocour" se nemohl ze Slap vráti do Tábora Lv, jak bylo v obězích naplánováno, ale musel najet na přípřež tohoto osobáku.
Po návratu do Tábora byl "kocour"  uklizen zpět do depa, my jsme pak pokračovali na posledním osobáku do Bechyně (samozřejmě již na žehličce) a zpět s manipulákem 88441 do Tábora.
 
Potom mám ještě dvě fota z napěťové výluky 30. března 1999, kdy byl do provozu nasazen vůz 810.621 s vozem Baafx, konkrétně na vlacích 28406 a 07.
 
Fotka z 22. cervence 2001
 
     
Zdraví Martin Boháč